روابط عمومی هیأت دوچرخه سواری شهرستان ساوجبلاغ؛ دوچرخهسواری یکی از رایجترین و ارزانترین روشهای حملونقل سازگار با محیط زیست است. زنان، کودکان و افراد کمدرآمد از طریق دوچرخهسواری امکان دسترسی به مهمترین مکانهای شهری همچون خانه، مدرسه، محل کار، بازار و پارک را دارند.
BYCS سازمان بینالمللی جامعه دوچرخهسواری شهری به دنبال گسترش شبکه شهرداران دوچرخهسوار و افزایش تعداد شهرهای دوستدار دوچرخه در جهان است.
BYCS سازمان بینالمللی مستقر در آمستردام است که از تغییرات شهری مبتنی بر دوچرخه حمایت میکند و قصد دارد تا پایان دهه ۲۰۲۰ نیمی از سفرهای شهری را با دوچرخه رقم بزند و برای دستیابی به این منظور با شهرداری و سازمانهای دولتی در سراسر جهان همکاری میکند.
دوچرخهسواری یکی از رایجترین و ارزانترین روشهای حملونقل سازگار با محیط زیست است. زنان، کودکان و افراد کمدرآمد از طریق دوچرخهسواری امکان دسترسی به مهمترین مکانهای شهری همچون خانه، مدرسه، محل کار، بازار و پارک را دارند.
ورزشهایی مثل دوچرخهسواری و پیادهروی باعث افزایش سلامت جسمی و روحی شهروندان و بهبود محیط زیست میشود. با این وجود شهرهای کمی در جهان زیرساختهای مناسب شهری برای دوچرخهسواری را دارند.
BYCS در تلاش برای پیشرفت شهرهای مختلف در این مسئله است و با حمایت از حقوق دوچرخهسواران، ترویج راهاندازی زیرساختهای مناسب و برنامهریزی برای تشویق به دوچرخهسواری در تلاش برای ترویج این شیوه حملونقل است. هدف BYCS این است که دوچرخهسواری برای همه ساکنان شهری، در دسترس، امن و لذتبخش باشد.
شبکه شهرداران دوچرخهسوار زیر نظر BYCS شامل شهردارهایی از ۱۴۵ شهر در ۴۰ کشور دنیا است. شهرداران از طریق این گروه میتوانند با یکدیگر درباره چالشها بحث کنند و راهکارها و ایدههای جدید را به اشتراک بگذارند. تاکنون سه راه کلی برای حمایت از دوچرخهسواری و ایجاد فضاهای همگانی برای تشویق به فعالیت ورزشی همگانی و بی خطر استفاده شده است.
طبق گزارش UN-Habitat، خیابانها ۷۵ درصد از فضای شهری را تشکیل میدهند، با این حال در اکثر شهرها، خیابانها به جای اینکه بر اساس نیاز مردم طراحی شوند، برای خودروها ساخته شدهاند. در پروژه خیابان بدون خودرو، رفت و آمد خودروها بهطور موقت مسدود میشود و در دسترس عابران پیاده و دوچرخه سواران قرار میگیرد.
کودکان و والدین میتوانند در خیابان بازی و ورزش کنند و فضایی برای افزایش تعامل اجتماعی به وجود بیاورند. مدتی قبل شهرداران دوچرخهسوار شهر مکزیکو هنگام اجرای طرح خیابانهای باز، رویداد دوچرخهسواری گروهی را برگزار کردند.
سایر کودکان و بزرگسالان نیز در غرفههای برپاشده برای نقاشی صورت، بافندگی، شطرنج و آموزش کمکهای اولیه حاضر بودند. در شهر میلان هم رویداد مشابهی برگزار شده بود که کودکان در خیابانها بسکتبال بازی میکردند و بزرگسالان در کنار کودکانشان استراحت میکردند.
این رویدادها به طور موقت خیابانهای شهر را از مکانهای مخصوص خودرو به فضاهایی سرگرمکننده و آرامشبخش برای مردم تبدیل میکنند. تمام افراد میتوانند در رویدادهای این چنینی شرکت کنند، اما تمرکز اصلی روی کودکان است تا بتوانند با کمترین خطر در خیابان بازی کنند یا به دوچرخهسواری بپردازند. چنین اقداماتی امکان استفاده از خیابان به عنوان فضای بازی امن را نشان میدهد.
معابر و فضاهای عمومی در شهرها باید فضای امن برای تمام شهروندان باشد و آنها را به ورزش کردن تشویق کند. اهمیت این موضوع در خیابانهای اطراف مدارس بیشتر است؛ جایی که عابران پیاده و دوچرخهسواران جوان بیشتر در معرض خطر تصادفات رانندگی هستند.
شهردار دوچرخهسوار تفلیس آموزش همگانی برای بهبود شرایط محله اطراف مدرسه برنامهریزی کرد تا خیابان اطراف مدارس امنتر شوند. در این برنامه، معلمان و دانشآموزان در کنار هم تابلوهای خلاقانهای برای مناطق امن مدرسهای طراحی میکنند، این تابلوها به رانندگان داده شد تا به آنها یادآوری کند که سرعت خود را کم کنند و منتظر عبور کودکان از خیابانها بمانند.
در ابوجای نیجریه، شهردار دوچرخهسوار پروژه خیابانهای امن برای رفتن به مدرسه در ابوجا را برای ترویج رفتوآمد امن به مدرسه راهاندازی کرد.
این برنامه شامل اضافهکردن پارکینگ دوچرخه، نصب تابلوی هشدار سرعت، نصب سرعتگیر و رنگآمیزی گذرگاههای عابر پیاده بود. همچنین به بعضی از دانشآموزان دوچرخه داده شد تا دوچرخهسواری خود را آغاز کنند.
در کیتو، اکوادور ابتکار مشابهی توسط شهردار دوچرخهسوار بهعنوان بخشی از پروژه اولویتدهی به صدای جوانان در BYCS برگزار شد.
دانشآموزان مدرسهای از طریق کارگاههای مشارکتی، ایدههایی را برای بهبود شرایط دوچرخهسواری در کیتو، بر اساس تجربه رفتوآمد به مدرسه با دوچرخه به اشتراک گذاشتند و نظرات جمعی را به مقامات محلی تحویل دادند.
شهرداران دوچرخهسوار؛ پیشگامان طراحی فضاهای دوچرخهسواری
افزایش سریع شهرنشینی و صنعتیشدن شهرها موجب از بینرفتن بیشتر فضاهای سبز و فضاهای بازی عمومی شده است. کاهش کیفیت هوا و افزایش ترافیک جادهای باعث شده است بیشتر افراد مدتزمان کمی را در فضاهای عمومی صرف کنند.
در شهر میروت هند هوای آلوده و جادههای امن از دلایل اصلی است که کودکان در فضای بیرون از خانه بازی نمیکنند. شهردار این شهر برای حل این مشکل، ابتکاراتی را برای تشویق به بازی و ورزش کودکان در فضای باز عمومی اجرا کرده است؛ پریا بهاتاچاریا با کودکان درباره مزایای حضور در فضای عمومی شهری و ارتباط با طبیعت صحبت کرد. در نتیجه تلاشهای او، تعداد بیشتری از کودکان در میروت دوچرخهسواری میکنند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |