به گزارش روابط عمومی هیأت دوچرخه سواری شهرستان ساوجبلاغ؛ رئیس هیأت دوچرخه سواری شهرستان ساوجبلاغ، پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه دائمی «شهر دوستدار دوچرخه» را به فدراسیون دوچرخه سواری ارائه داد.
مهدی جمشیدی با اشاره به عنوان «شهر دوستدار دوچرخه» افزود؛ متاسفانه در ادوار گذشته شاهد سلیقه ای عمل نمودن برخی از دستگاههای متولی مدیریت شهری در امر ورزش دوچرخه سواری در ایران بودیم که میتوان به پویش «سه شنبه های بدون خودرو»، «شهر ملی دوچرخه سواری» و «شهر دوستدار دوچرخه» اشاره کرد که هیچ یک از موارد ذکر شده سرانجامی موثر در موضوع همگانی کردن دوچرخه سواری نداشت زیرا به صورت سلیقه ای و بدون نظر کارشناسان و پیشکسوتان این ورزش صورت گرفته بود.
وی پویش «سه شنبه های بدون خودرو» را طرحی از طرف فعالان محیط زیست دانست و گفت؛ در گذشته این پویش به منظور استفاده مردم از حمل و نقل عمومی و پرهیز از تردد با خودرو شخصی در روز سه شنبه هر هفته مطرح شده بود که مدیریت شهری تهران بدون پیوست های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، به صورت نمادین طول مسیر مشخصی را با دوچرخه رکاب می زدند که نه تنها کمکی به کاهش آلودگی هوا نداشت، بلکه دوچرخه سواران نیز از از پویش استقبال نکردند.
جمشیدی به طرح «شهر ملی دوچرخه» اشاره کرد و افزود؛ این طرح نیز توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک برخی از کلان شهرها مطرح شده بود که نه تنها با متولی این ورزش که فدراسیون دوچرخه سواری می باشد مورد مشورت کارشناسی قرار نگرفته بود، بلکه برخی از شهرداریها به صورت سلیقه ای این عنوان را مطرح نمودند که سرانجام این طرح نیز جز تهیه گزارش عملکرد و بایگانی نمودن آن در کنار سایر طرح های دیگر، ثمره ای برای ورزش دوچرخه سواری نداشت.
رئیس هیأت دوچرخه سواری شهرستان ساوجبلاغ موضوع اصلی را که جهانی نیز می باشد، «شهر دوستدار دوچرخه» عنوان کرد و گفت؛ پیشنهاد راه اندازی «دبیرخانه دائمی انتخاب شهر دوستدار دوچرخه» را ذیل فعالیت فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران به ریاست محترم این فدراسیون ارائه دادیم تا با مشارکت هیأت های استانی و شهرستانی بتوان در آینده ساختار و مولفههای طرح را تدوین نمود.
جمشیدی به هدف اصلی راه اندازی دبیرخانه مذکور اشاره کرد و افزود؛ ۳۱ هیأت استانی و بیش از ۴۰۰ هیأت شهرستانی تحت عنوان هیأت دوچرخه سواری فعالیت دارند که باتوجه به اینکه حدود ۱۴۰۰ شهر در تقسیمات کشوری ایران وجود دارد، با تدوین ساختار و تعریف مولفهها و شاخص های شهر دوستدار دوچرخه می توان امید داشت که شهرهایی را که بر اساس معیارهای اصلی به عنوان شهر دوستدار دوچرخه می باشد انتخاب و برنامه ریزی جهت حمایت و معرفی آنها صورت پذیرد.
بنابر این گزارش؛ به تازگی هیأت دوچرخه سواری شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، «طرح جمعه های دوچرخه سواری همگانی» را به جای «پویش سه شنبه های بدون خودرو» پیشنهاد داده است که این طرح در شهر مهستان و هشتگرد اجرایی گردید.
متن نامه بدین شرح است؛
ریاست محترم فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
همانطور که استحضار دارید، برخی از شهرهای جهان به عنوان «شهر دوستدار دوچرخه» شناخته شدهاند که با جستجو در موتور جستجوگر گوگل، نام برخی از آنها به چشم می خورد، متاسفانه در ادوار گذشته شاهد نگاه سلیقهای به ورزش دوچرخه سواری توسط برخی نهادهای غیرمرتبط با ورزش بودهایم که میتوان به پویش «سه شنبههای بدون خودرو» و انتخاب «شهر دوستدار دوچرخه» اشاره نمود، به همین منظور، اینجانب پیشنهاد تاسیس «دبیرخانه دائمی انتخاب شهر دوستدار دوچرخه» را ذیل فعالیت آن فدراسیون محترم ارائه میدهم، خواهشمند است درصورت امکان و موافقت، تدبیری اتخاذ نمایید تا جلسه مشترکی پیرامون تدوین ساختار، اهداف و مولفههای پیرامون موضوع جهت بحث و تبادل نظر در این خصوص تشکیل گردد تا جزئیات بیشتر آن ارائه شود.
پیشاپیش از بذل و عنایت آن مقام نسبت به توسعه ورزش دوچرخه سواری در بخش حرفهای و همگانی کمال تشکر و قدردانی را دارم.
با تشکر
مهدی جمشیدی
رئیس هیأت دوچرخه سواری شهرستان ساوجبلاغ
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |